Lábak és lábujjok zsibbadása

Áttekintés

A lábak és a lábujjak zsibbadása jellemzően olyan idegrendszeri problémákat jelez, amelyek érzékszervi információkat továbbítanak ezekről a struktúrákról az agyra. Krónikus betegségek, gyógyszerek, táplálkozási hiányosságok és az idegek fizikai megzavarása a lábak és lábujjak észlelésének elvesztését okozhatják. A zsibbadás mögött meghúzódó okának meghatározása lehetõséget ad arra, hogy az állapotot orvosi vagy sebészeti beavatkozással megfordítsák.

Diabeteses perifériás neuropátia

A tartós cukorbetegség károsíthatja a test idegeit, és a lábujjak, a lábak és az alsó lábak érzékszervi idegei leginkább érintettek. Numbaság és bizsergés fordul elő, néha fájdalom és égő érzés kíséretében. Idővel a cukorbetegség perifériás neuropathia előrehaladhat az érzés teljes elvesztéséig. A gyengén érzékszervi érzékelés növeli a lábak és a lábujjak véletlen sérülésének kockázatát. A diabéteszes perifériás neuropathia kialakulásának kockázati tényezői közé tartozik a vércukorszint alacsony vérszintje, a magas vérnyomás, az elhízás és a 40 évnél idősebb életkor.

Drug-indukált neuropátia

A gyógyszerek hátrányosan befolyásolhatják a lábak érzékszervi idegeit, ami zsibbadást okozhat. A HIV / AIDS kezelésére használt vírusellenes gyógyszerek gyakran perifériás neuropathiát és a kapcsolódó zsibbadást okoznak. A mellékhatásokhoz vezető HIV / AIDS-szerek közé tartoznak a sztavudin (Zerit), a zidovudin (Retrovir), a zalcitabin (Hivid) és a didanozin (Videx). Bizonyos rákellenes kemoterápiás gyógyszerek szintén gyakran perifériás neuropátia kialakulását okozzák, amely magában foglalhatja a lábak és lábujjak zsibbadását. A ciszplatin (Platinol) és a karboplatin – platina tartalmú kemoterápiás gyógyszerek gyakran okoznak perifériás neuropátia. A kemoterápia befejezése után részben vagy teljesen felépülhet az érzés helyreállítása.

B12-vitaminhiány

A myelin burkolatnak nevezett védőréteg védi az idegeket a károsodástól és fokozza az elektromos jelek vezetését a gerincvelőhöz és az agyhoz. A B12-vitamin hiánya károsíthatja a mielin burkolatot, és idegi rendellenességekhez vezethet, beleértve a zsibbadást, bizsergést és fájdalmat a lábakban és a lábujjakban. Az anémia gyakran előfordul a B12-vitamin-indukált perifériás neuropátia mellett. A B12-vitamin-kiegészítők azonnali kezelése megakadályozhatja az állandó idegsérülést.

Tarsalis alagút szindróma

A tarzális alagút szindróma a láb tompulását okozhatja a posterior tibialis ideg kompressziójának következtében. Az ideg a boka mögött lép a lábfejbe egy keskeny átjárón keresztül, egy erős szálas szövet alatt. Duzzanat, gyulladás, csontpótlás, tendinitis vagy varikózus erek lehetnek tömegek ezen a folyosón, ami a posterior tibialis ideg kompressziójához vezet. Kezdetben a tömörítés okozza a bizsergést a láb alja és oldala felett. Ahogy a tömörítés rosszabbodik, a láb gyakran elzsibbad. A kezelések a pihenéstől és a gyulladáscsökkentő gyógyszerektől kezdve a sebészi felszabadulásig terjednek.